dimecres, 16 de juliol del 2014

LA TEVA ACTIVITAT ESTRELLA

Cada mes de juliol aprofito per a passar comptes i valorar què m'ha anat bé i què no tan bé. De les coses que m'han anat bé, intento destil·lar allò que ha fet que tirés endavant i enganxés a l'alumnat. El que no ha anat tan bé, també cal analitzar-lo per veure què cal millorar o, en el pitjor dels casos, endreçar-la en la carpeta d'activitats que han de reposar.

De les coses que n'estic més satisfet són les seqüències d'activitats. Enguany, n'he portat una a 1r d'ESO que ha funcionat molt bé: Enrajolem la classe (idea del mestre José Antonio Mora).


ENRAJOLEM LA CLASSE


FASE 1: DISSENY DE RAJOLES

L'objectiu de l'activitat per l'alumne sempre és el mateix: pintar una rajola amb dos colors de manera la superfície pintada amb cada color sigui igual. 
  • Exercici 1: amb un únic segment, crea dues regions d'igual superfície. Aquest primer exercici té infinites solucions. Què tenen en comú totes les solucions? Aquest exercici és el clau. A partir d'aquí, la imaginació de l'alumnat supera les expectatives!
  • Exercici 2: amb dos segments, crea tres regions. Pinta'n dues d'un color i una de l'altre color. Cal que la superfície que ocupen els dos colors siguin iguals.
  • Exercici 3: amb dos segments, crea quatre regions. Pinta'n dues d'un color i una de l'altre color. Cal que la superfície que ocupen els dos colors siguin iguals.
  • Exercici 4: llibertat de nombre de segments i regions.

No hem dissenyat rajoles amb cercles, sectors circulars, corbes, ... La imaginació del professor i, sobretot dels alumnes, pot generar grans ampliacions per a cursos superiors (ESO i batxillerat)



FASE 2: EXPOSICIÓ DE RAJOLES

Cada alumne tria la rajola que més li agrada. En l'exposició ha d'explicar el motiu pel qual ha escollit la seva rajola i justifica la igualtat de les superfícies acolorides (la justificació no sempre cal usar les clàssiques fórmules).


FASE 3: ESCOLLIM LA RAJOLA GUANYADORA

Els companys han d'atorgar una medalla d'or, una de plata i una de bronze a les tres millors rajoles de la classe. Un cop realitzades les votacions, elaborem conjuntament una taula de valors amb els resultats obtinguts per cada rajola.

Després, cadascú elabora la seva classificació en funció dels resultats obtinguts. Per a fer-ho, cal que l'alumne expliqui quin criteri ha seguit (quantitat de medalles d'or, quantitat total de medalles, ...).

Discutim les diferents ordenacions i es vota quina és la millor classificació. Les cinc primeres rajoles s'empraran per a l'activitat de la fase 4.


FASE 4: ENRAJOLEM

Amb les rajoles escollides, enrajolem per grups. Amb una mateixa tipologia de rajoles es poden generar múltiples disposicions. Cal explicar quin criteri han seguit per a la disposició de les rajoles. És un bon moment per a parlar de translacions, rotacions, simetries, ... 


Com podeu veure, un mateix disseny de rajola dóna molt de joc.



POSSIBLES AMPLIACIONS
  • Tot el que hem fet a mà, es pot fer amb programes de geometria dinàmica. Nosaltres no ho hem fet per la tipologia d'alumnes del grup.
  • Involucrar-hi alguna altra matèria pot fer molt ric: dibuix, tecnologia, ciències socials, ...
  • Emprar figures geomètriques més complexes.
  • Començar la rajola el professor i que l'hagi de completar l'alumne.




Ara et toca a tu:

  1. Quina és l'activitat que destacaries d'aquest curs?
  2. Què té d'especial per tu l'activitat que expliques?

2 comentaris:

  1. M'ha agradat l'activitat d'enrajolar, me l'apunto per a provar-la en propers cursos.
    La meva activitat estrella d'aquests curs ha estat treballar el teorema d'Euler fent poliedres de gominoles. No és que sigui la que més m'ha agradat a mi (que va ser repassar la geometria plana amb flocs de neu), però ha estat l'estrella per l'èxit que ha tingut entre els alumnes.
    http://mates2maremar1314.blogspot.com.es/2014/01/teorema-deuler-amb-gominoles.html
    Ha estat especial perquè amb ella he enganxat a uns quants alumnes que creien que ells no podrien fer res de mates i amb aquesta empenta han tirat tot el curs.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Mira,

      m'agrada molt la teva activitat. El que trobo més admirable és que arribessin vèrtexs a classe (no sé si me'ls hagués menjat abans!).

      Animo a més gent a COMPARTIR la seva activitat estrella!

      Moltes gràcies!

      Jordi

      Elimina