dissabte, 19 d’octubre del 2013

POTÈNCIES I ARRELS

Fa uns dies vaig començar a treballar la unitat de 4t d'ESO corresponent a potències i arrels. Quan vaig començar a plantejar la unitat tenia clares algunes coses:


  • No volia caure en la bateria de fitxes de reiteració de càlcul amb potències i arrels. No obstant, cal sistematitzar alguns càlculs i veure algunes propietats.
  • Volia ajustar-me al màxim al currículum i no al llibre de torn (tot sigui dit, no tinc llibre de text).
  • Volia portar experiències, problemes, activitats a l'aula que apropessin a l'alumnat a les potències i a les arrels.

A partir d'aquestes premises, vaig tirar un missatge al twitter:

Una vegada més... les respostes vàren ser excel·lents. Moltes gràcies a la xarxa i, sobretot, MOLTES GRÀCIES, COMPANYS!


Uns dies després, amb la col·laboració del meu coixí, vaig "parir" una seqüència d'activitats:


1.- LA POTÈNCIA DE LES POTÈNCIES

L'activitat va durar dos dies... i algun més que dedicarem en el proper mes (a vegades, cal deixar reposar una activitat un temps per a reprendre-la amb més força).

En el primer dia, vàrem dedicar-nos a comprendre l'enunciat i a experimentar, temptejar, ... per acabar conjecturant alguna propietat.

A partir d'aquí, l'alumnat podia tirar cap a camins diferents:

a) Intentem estudiar més xifres de les potències de 5?
b) Què passa amb altres bases diferents de 5?


En el segon dia, vàrem recollir les observacions de l'alumnat. Molt interessants! Però... el caramel final estava per arribar: el darrer apartat.

Molt interessant veure com l'alumnat conjecturava amb el nombre de xifres decimals de la darrera potència (no hem parlat del concepte logaritme... ja ho relacionarem en un futur!)

Quan reprenguem l'activitat... cap a on anirem? Ells decidiran! Segurament, tocarem el binomi de Newton i veurem que té molt sentit en aquesta activititat. Ja veurem com acaba! També podrem tirar de les observacions de l'amic Raül. Us deixo amb el seu twit:



Moltes gràcies, Raül!




2.- DOBLEGUEM UN PAPER?

Aquesta activitat ja la vaig portar l'any passat a l'aula. De fet, en David me proposar. 



Moltes gràcies, David!


En el meu enllaç veureu l'activitat portada a l'aula. Com veureu, hi ha dos vídeos en anglès (cap problema l'idioma a l'aula... tot i que no tinguin un gran nivell)! Ells, després, varen recollir en un document tot el que varen arribar a veure en els dos curts més comentaris a l'aula. Per cert, molt prims els full de l'Adrián Paenza...


3.- JOC DE CARTES

No vull afegir res més del joc de cartes! Mireu la conferència d'en Sergi! Simplement, l'aplaudiment de l'alumnat en portar el joc a l'aula ho diu tot. Moltes gràcies, Sergi!


De fet, les activitats 2 i 3... tenen molt a veure! (va piular algun dels nanos de l'aula). Tinc uns alumnes que no me'ls mereixo!





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada